Sposób realizacji usługi wsparcia dla seniorów w ramach
Programu „Wspieraj Seniora”
z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
- Gmina Gródek przystąpiła do realizacji programu „Wspieraj Seniora”, zwany dalej jako Program. Program jest realizowany do 31.12 2020 r.
- Realizatorem Programu w gminie jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gródku, zwany dalej jako GOPS.
- Osoba starsza, w wieku 70 lat i więcej, która:
- dla własnego bezpieczeństwa zdecydowała się pozostać w domu;
- potrzebuje pomocy;
- nie ma bliskich osób, które mogą pomóc
dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach Programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów – 22 505 11 11
- Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje prośbę o pomoc do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej, zwanej dalej jako CAS.
- Zgłoszenie pod numer infolinii można dokonywać siedem dni w tygodniu, jednak ich realizacja przez GOPS będzie odbywać się od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy ośrodka – poniedziałek 8.00 – 16.00, wtorek – piątek – 7.30 – 15.30. Zgłoszenie, które na infolinię wpłyną w weekend, będą rozpatrywane od poniedziałku kolejnego tygodnia.
- Po otrzymaniu zgłoszenia z CAS, załatwia je pracownik socjalny, zgodnie z miejscem zamieszkania seniora. Sprawę od momentu zgłoszenia do momentu zakończenia prowadzi
w miarę możliwości jeden i ten sam pracownik socjalny. - Pracownik socjalny telefonicznie kontaktuje się z seniorem, przedstawiając się z imienia
i nazwiska, jednocześnie podając nazwę instytucji, którą reprezentuje i stanowisko. Przestrzega seniora przed innymi osobami, które mogą się podszywać za realizatorów Programu i zaleca aby kontakt telefoniczny z seniorem odbywał się z jednego nr telefonu. - Każdorazowo pracownik socjalny zweryfikuje wiek seniora, jego potrzeby, przedstawia możliwości Programu. Informuje, że za zakupy w ramach Programu senior płaci sam.
- Po stwierdzeniu, że senior kwalifikuje się do udzielenia wsparcia w ramach Programu pracownik socjalny prosi seniora o dokładne (ilościowe i jakościowe) określenie niezbędnych artykułów, które mają być zakupione. Pracownik listę zakupów ustalić może telefonicznie bądź w trakcie kontaktu osobistego.
- Zamówione artykuły spożywcze, środki higieny osobistej lub leki, które będą kupowane
w ilościach niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób starszych, w sklepach położonych w najbliższej okolicy zamieszkania Seniora. Z pomocy można skorzystać maksymalnie 2 razy w tygodniu. - Za zakupy senior płaci przy ich dostarczeniu gotówką lub przekazuje wyliczoną kwotę pracownikowi. Podstawą płatności czy też rozliczenia jest paragon fiskalny.
- Potrzebę wsparcia Senior może również zgłosić w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Gródku, dzwoniąc pod bezpośredni numer telefonu 85 718 01 27 w godzinach pracy Ośrodka. - Każdy Senior zgłaszający potrzebę usługi wsparcia wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Gminny Ośrodek Pomocy Spolecznej w Gródku w celu realizacji usługi w ramach Programu „Wspieraj Seniora”.
- W szczególnie uzasadnionej sytuacji usługą wsparcia w ramach Programu można objąć osobe poniżej 70 r.ż. Szczególne sytuacje oznaczają brak mozliwości zapewniania niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena stanu sytuacji i udzielenia wsparcia osobie potrzebującej należy do pracownika socjalnego.
- Jeśli osoba zgłaszająca potrzebę nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach Programu, pracownik socjalny informuje o moźliwościach udzielenia wsparcia w ramach pomocy społecznej.
- Z przebiegu kontaktu z seniorem pracownik socjalny sporządza notatkę służbową.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub podejrzeń w stosunku do osoby podającej się za dostawcę zakupów nie należy otwierać drzwi. Senior powinien niezwłocznie zawiadomić Policję pod nr telefonu alarmowego: 112.